Kasihan melihat Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, yang seakan-akan tidak mampu menahan perasaan apabila menolak kerangka Madani dengan begitu keras.
Jika bukan kerana rasa dengki, mungkin ia lebih kepada cemburu, atau dalam bahasa yang lebih lembut, mungkin iri hati.
Tidak pasti yang mana satu, tetapi jelas sekali beliau sangat menentang gagasan ini.
Pada era 1990-an, Abdul Hadi begitu terkejut dengan konsep Madani yang mula diperkenalkan,
Mungkin kerana dia tidak mempunyai visi atau daya untuk menghasilkan kerangka yang serupa. Perasaan tidak puas hati itu bagaikan lahar gunung berapi yang meletus tanpa dapat dikawal.
Istilah “Madani” mula dikenali di kalangan rakyat Malaysia apabila Anwar Ibrahim membincangkan konsep “Masyarakat Madani” di Festival Istiqlal Jakarta pada 26 September 1995.
Dalam ucapan bertajuk “Islam dan Pembentukan Masyarakat Madani”, Anwar menekankan pentingnya membentuk masyarakat yang adil dan demokratik berdasarkan prinsip-prinsip Islam.
Menyingkap sejarahnya, konsep ini sebenarnya tidak baru. Anwar sudah mula memikirkan dan menyelidik tentang masyarakat madani sejak beliau di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).
Ini ditambah pula dengan penglibatan tokoh-tokoh penting seperti Allahyarham Sanusi Junid dan Yahya Ahmad dalam gerakan ini. Konsep ini berkembang lagi dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), dengan sokongan dari PAS, terutama pada zaman Fadzil Noor.
Sayangnya, PAS seolah-olah ketinggalan dalam menghasilkan gagasan seperti ini. Selepas zaman Fadzil Noor, PAS lebih terperangkap dalam retorik yang tidak berdaya dan tidak mampu mengemukakan idea besar.
Gagasan “keadilan sosial dan masyarakat madani yang demokratik” yang digagaskan oleh Anwar mendapat sambutan hangat di Indonesia. Namun, di Malaysia, ramai yang terkelu, tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan idea baru ini.
Pada bulan Oktober 1995, Anwar yang ketika itu Menteri Kewangan Malaysia, memperkenalkan konsep “Malaysia Madani” kepada rakyat Malaysia. Walaupun pada mulanya agak sukar difahami kerana gaya bahasa beliau yang mendalam dan berfalsafah, intipati dari Madani ini jelas. Ia mengutamakan keseimbangan antara kemajuan ekonomi dengan martabat manusia, kebebasan, dan kebajikan.
Dalam ucapan yang terkenal itu, Anwar menjelaskan bahawa pembangunan negara bukan hanya soal kebendaan semata-mata, tetapi juga mencerminkan nilai moral dan kemanusiaan. Beliau menyatakan, “Jika negara muflis, rakyat akan melarat. Pembangunan bukan hanya tentang kemewahan, tetapi juga tentang mengangkat martabat insan.”
Namun, ketika Anwar memperkenalkan gagasan ini, PAS tampak terperangkap dan buntu. Walaupun ia mempunyai asas dalam Islam, PAS menentang habis-habisan. Hadi Awang berpendapat bahawa Madani adalah satu kegagalan kerana menggunakan “acuan Barat” dan berasaskan ekonomi yang tidak adil, seperti riba.
Apa yang menghairankan adalah bagaimana Hadi menolak Madani begitu sahaja. Sedangkan, pada ketika itu, konsep ini baru diperkenalkan dan belum diterapkan. Biasanya, seseorang yang rasional akan memberi peluang untuk melihat pelaksanaannya terlebih dahulu, dan jika ia tidak berkesan, barulah dikritik. Namun, Hadi seakan-akan berusaha sehabis mungkin untuk menafikan segala kebaikan yang terkandung dalam konsep ini.
Pada 1996, Anwar sekali lagi memperkenalkan kerangka Madani yang serupa, kali ini disokong oleh Ahli Parlimen PAS, Ibrahim Mahmood, yang mengakui bahawa konsep itu sejajar dengan nilai Islam dan prinsip kebebasan. Berbeza dengan Hadi yang menolak mentah-mentah, Ibrahim menyatakan sokongan penuh terhadap gagasan ini.
Sehingga kini, PAS di bawah Hadi Awang terus menolak Madani. Apa yang lebih menyedihkan adalah ramai tokoh yang lebih rasional, seperti Ibrahim Mahmood dan Allahyarham Fadzil Noor, sudah tiada, meninggalkan ruang yang kini dipenuhi oleh pemimpin yang semakin hilang arah.
Kini, PAS lebih banyak terperangkap dalam retorik lama dan tidak lagi mampu membawa gagasan besar. Sementara itu, pihak yang lebih pragmatik, seperti Amanah, terus memperkukuhkan konsep Madani dan menawarkan gagasan Rahmah dan Ihsan sebagai alternatif.
Madani bukan hanya sekadar sebuah pedoman, ia adalah kompas bagi Anwar Ibrahim dalam mengemudi kerajaan.
Walaupun terdapat banyak perkara yang kita tidak setuju dengan pentadbiran Anwar hari ini, terutama mengenai Akta Hasutan, namun tidak dapat dinafikan bahawa Madani adalah satu gagasan yang asli dan penuh dengan niat baik.
Namun, apa yang tidak dapat difahami adalah mengapa Hadi Awang terus menolak Madani tanpa alasan yang jelas. Apakah sebab di sebalik rasa cemburu dan kebencian yang begitu mendalam terhadap gagasan ini? Sesungguhnya, ia adalah satu misteri yang sukar dijawab.