Ini kisah selepas perang dunia kedua, kes pembunuhan didalam Kereta Api Tanah Melayu.
Sesiapa sahaja yang membaca novel detektif terkenal Agatha Christie ‘Murder On The Orient Express’ pasti akan terpesona dengan eksploitasi yang mengubah halaman Detektif Hercule Poirot, yang menyiasat pembunuhan kejam di atas Orient Express.
Jadi bayangkan keterpesonaan kami apabila kami mengetahui bahawa kisah sebegitu benar-benar berlaku di pantai kami lama dahulu,
apabila seorang lelaki mengamuk dan melakukan pembunuhan beramai-ramai di dalam kereta api pos KL-Singapura, sebelum meneruskan pembunuhan beramai-ramai penduduk rumah Kongsi berhampiran .
Dan keadaan sekeliling pembunuhan itu, boleh dikatakan pelik. Teruskan membaca…
Kisah kami bermula di ladang padi di Perak selepas Perang Dunia II…
Pada bulan Oktober 1947, Mat Taram bin Saal , alias Utoh, adalah seorang warga Indonesia yang menanam padi di ladangnya di Teluk Anson, Perak. Nampaknya tidak ada yang luar biasa tentang Utoh, yang berasal dari Pulau Tunggal, dekat Sumatera. Malah, keseluruhan episod ini bermula dengan niat yang baik: dia hanya mahu melawat bapanya di Sumatera.
Untuk mengumpul dana perjalanan, Utoh menjual rumah dan tanahnya dengan harga 200 Dollar Selat.
Berikutan itu, dia membawa isteri dan tiga anaknya ke Bidor dengan menaiki bas, dan kemudian ke Singapura, dari mana dia berharap dapat menaiki kapal ke kampung halamannya. Bagaimanapun, apabila dia bertanya tentang caj penghantaran, dia mendapati dia tidak mempunyai wang yang cukup untuk membayar perjalanan. Dengan rasa kecewa, dia memutuskan untuk pulang ke Teluk Anson menaiki kereta api pos KL-Singapura.
Menurut isterinya, Utoh menjadi sangat tertekan, dan menghabiskan dua malam berikutnya tanpa tidur, mundar-mandir tanpa henti. Dan dia diam sepanjang perjalanan kereta api…
…sehingga kira-kira jam 6:10 petang, apabila Utoh melompat dari tempat duduknya dengan pisau poket di tangan
Pergerakan mengejut oleh Utoh ini mengejutkan kuli India yang duduk di sebelahnya, yang juga telah memerhatikan bahawa dia diam sehingga ketika itu. Utoh kemudiannya menyerang sekumpulan askar British Unit Isyarat Diraja yang berada di dalam kereta api yang sama. Salah seorang daripada mereka, Sgt. Herbert Victor Marston bergelut, tetapi terbunuh dalam proses itu, dan tiga yang lain dibiarkan tidak sedarkan diri dalam darah mereka sendiri.
Menceritakan kejadian itu, porter berkata:
“Sebaik sahaja kereta api melepasi stesen Bangi, dia melompat dan meluru masuk ke dalam kereta restoran dan menikam seorang askar yang duduk di meja makan bersama askar lain. Semasa dia mencapai saya, saya jatuh dan saya fikir kejatuhan saya menyelamatkan nyawa saya. ” – Poachi, kuli India (1947), seperti dipetik dari The Straits Times, 11 Oktober 1947
Utoh mengamuk, menerjah ke arah orang rambang kiri kanan. Cawan dan pinggan terhempas ke lantai, dan bahagian dalam kereta api berada dalam keadaan huru-hara. Dua orang lagi (seorang Melayu m a n na med Mohamed Eusoff, dan seorang lelaki Tamil bernama Malimalia) akhirnya turut ditikam, sebelum seseorang berjaya menarik tali komunikasi, yang menghentikan kereta api. Dalam kekecohan itu, Utoh terjatuh dari kereta api, mungkin ditolak , dan hilang ke dalam hutan berhampiran. Sementara itu, kereta api bergerak ke Kajang, di mana mangsa yang cedera dikejarkan untuk rawatan.
Beberapa orang terbaring mati atau mati di dalam kereta api pos KL-Singapura, tetapi Utoh tidak ditemui. Imej untuk tujuan ilustrasi sahaja. Imej daripada: Luis Fernando
Seorang pembunuh bersenjata sedang melarikan diri, jadi semua anggota polis yang tidak bertugas di Kajang telah dihantar untuk mencarinya. Tidak jauh dari barisan, mereka menemui mayat seorang gelandangan Cina yang nampaknya mati ditikam ketika sedang memasak. Mereka meneruskan perjalanan sejauh 3km, di mana mereka menemui pondok pengumpulan getah di Ladang Sungai Tangkas. Di sana, mereka mendengar satu jeritan. Mereka membalas panggilan itu, tetapi tidak ada yang menjawab.
Ketika mereka menyiasat sumber bunyi, seorang budak lelaki berlari ke arah mereka sambil memegang cangkul, yang memberitahu mereka apa yang telah berlaku kepada Kongsi ( pertubuhan Cina) yang berpusat di sana: seorang lelaki telah membunuh enam orang, termasuk dua wanita tua dan tiga kanak-kanak. . Sembilan lagi cedera, termasuk empat kanak-kanak, manakala yang lain sama ada bersembunyi atau terlalu buntu untuk bercakap. Dilaporkan bahawa polis menemui mangsa yang cedera di setiap satu daripada tiga belas bilik pondok itu.
Seorang wanita yang menjadi balu oleh kejadian itu menceritakan pengalaman mengerikannya:
“Kami tidak pernah menyedari apa yang berlaku, saya hanya mendengar seseorang menjerit, dan saya menangkap dua anak saya dan melarikan diri dari rumah. ” – Ng Tai (1947), seperti dipetik dari The Straits Times, 11 Oktober 1947
Utoh membunuh lelaki, wanita dan kanak-kanak semasa dia mengamuk. Imej daripada: I Am Lejen
Sementara budak lelaki dari tadi, Liew Chuan, teringat bahawa Utoh telah ‘masuk pondok dari belakang dan meluru ke arah semua orang yang dilihatnya’, bergerak dengan laju sehingga ‘semuanya berlaku dalam beberapa minit’ .
Polis hanya tiba kira-kira sejam selepas Utoh keluar, dan kemudiannya diperkuatkan dengan unit sandaran dari KL. Mereka mengepung segitiga kasar Kan Kajang, Bangi dan Semenyih, menempatkan lelaki pada setiap setengah batu dan secara sistematik menyisir kawasan itu dalam jarak 3km dari pondok Kongsi.
Mengapa Malaysia begitu marah dengan garis yang dilukis oleh China ini?
Pemandu J. Cormack (salah seorang askar British yang ditikam oleh Utoh di dalam kereta api), Malimalai dan seorang wanita yang cedera dari Kongsi kemudiannya meninggal dunia akibat kecederaan mereka, menjadikan jumlah kematian kepada 11. Tetapi Utoh masih bebas dan berbahaya, dan polis tidak pernah menemuinya. Iaitu, sehingga…
Mereka akhirnya menemui Utoh… di rumah!
Hebatnya, Utoh telah berjalan kaki ke Sabak Bernam, sejauh 231km dalam masa 36 jam. Dia terus ke rumah lamanya Parit Enam, di mana dia disoal oleh salah seorang penduduk tempatan tentang apa yang berlaku. Menurut Utoh, dia telah ditolak dari kereta apinya selepas bergaduh dengan seorang budak teh Cina yang telah menumpahkan teh kepadanya, berkata:
“Saya tidak tahu apa yang berlaku selepas itu tetapi saya berjalan semula ke sini. ” – Utoh (1947), seperti dipetik daripada The Straits Times, 13 Oktober 1947
Berjalan-jalan ke sana, kawan. Dan sebelum zaman lebuh raya utama juga (nota: Teluk Anson dikenali hari ini sebagai Teluk Intan). Imej daripada: Peta Google
Bagi isteri dan anak-anaknya pula, dia hanya berkata bahawa dia telah ‘kehilangan mereka’. Penduduk tempatan mencadangkan mereka mendapatkan bantuan polis, jadi mereka berdua pergi ke balai polis Sabak Bernam, di mana Utoh memberitahu mereka kisahnya juga. Apabila mendengarnya, Sub-Inspektor teringat membaca kes ‘amok’ dalam akhbar Melayu, dan dengan itu membawanya ke dalam tahanan. Kemudian, isteri dan anak-anak Utoh tiba dan mengenal pasti dia.
Mereka akhirnya mendapat lelaki mereka.
Keesokan harinya, dia secara rasmi didakwa atas tuduhan membunuh, tetapi ia tidak semudah itu
Walaupun dia kelihatan tenang, jelas sekali Utoh berada dalam keadaan tidak stabil sejak awal lagi. Pada awal perbicaraan, dia dilaporkan berkata: ‘Bunuh saya atau bebaskan saya’.
Imej dari Straits Times, 4 Mei 1948, eResources NLB
Memandangkan keadaan luar biasa kes itu, adalah sukar untuk pertuduhan pembunuhan itu diteruskan, kerana undang-undang British menetapkan bahawa seseorang mesti ‘akal fikiran dan budi bicara’, dengan ‘niat untuk membunuh atau menyebabkan kecederaan badan yang teruk’ .
Itu adalah perkara utama yang dibangkitkan oleh peguam bela Dr. HY Teh, yang berhujah bahawa Utoh ‘tidak waras akibatnya dia mengamuk’ .
Malah, menurut saksi pembelaan Dr. RA McNab, pegawai perubatan dari hospital mental Tanjung Rambutan:
“Tanggapan saya ialah dia seorang yang rendah kecerdasan dengan idea-idea yang mungkin primitif … yang akan memberi laluan kepada dorongan secara tiba-tiba. ” – Dr RA McNab (1948), seperti dipetik daripada The Straits Times, 5 Mei 1948
Sememangnya Utoh kelihatan tidak ingat akan kesalahannya; apabila mendengar penjelasan pertuduhannya terhadap pembunuhan ‘askar putih bernama Marston’, dia hanya menjawab: “Siapa, saya? Tidak.”
GIF daripada Tenor
Dr. McNab juga menyatakan bahawa beliau pernah menghadapi kes-kes ‘amok’ sebegitu sebelum ini, mengatakan bahawa keadaan ini nampaknya ‘khusus bagi kaum Melayu dan Banjar’:
“Ia biasanya disebabkan oleh masalah khayalan atau kebodohan. Serangan itu dicirikan oleh tindakan impulsif secara tiba-tiba yang kelihatan di luar kawalan individu.
Tindakan itu secara amnya dimanifestasikan oleh keganasan dan selalunya, malangnya, ia membawa kepada penggunaan senjata maut. Serangan dalam beberapa kes berlangsung selama beberapa jam.” – Dr. McNab (1948), seperti dipetik dari The Straits Times, 5 Mei 1948
Kesimpulannya, Dr McNab berkata bahawa dana Utoh yang tidak mencukupi untuk pulang ke Sumatera mungkin telah menyebabkan kemurungan yang mencukupi untuk mencetuskan serangan sedemikian. Sudah tentu, kami membayangkan dua malam tanpa tidur itu tidak dapat membantu sama ada.
Oleh sebab itu, Utoh dimasukkan ke Tanjung Rambutan sebaliknya. Pada penghujung perbicaraan, penilai (seperti juri, tetapi untuk kes hukuman mati ) mendapati walaupun Utoh telah melakukan pembunuhan, dia tidak boleh didakwa atas tuduhan membunuh kerana dia ‘tidak waras’ apabila dia melakukannya. Hakim TT Russell bersetuju, dan menjatuhkan hukuman itu.
Mujur fenomena ‘amok’ kini lebih difahami berbanding dahulu
Seperti kata Dr. McNab, ‘amok’ memang agak biasa di kalangan masyarakat Melayu ketika itu. Malah, frasa Inggeris ‘mengamuk’ berasal daripada perkataan Melayu ‘mengamuk’, dan keadaan ini pertama kali dilaporkan oleh Kapten Cook, yang memerhatikannya di kalangan puak Melayu pada tahun 1770. Ia biasanya melibatkan seorang penghidap individu, yang akan pergi ke mengamuk dan membunuh purata 10 mangsa, sebelum dijatuhkan oleh rakan sepuaknya. Fikirkan Hang Jebat selepas dia mendapat tahu tentang ‘kematian’ BFF Hang Tuah.
Yeahhh, sesuatu seperti itu. Imej daripada: Revolusi Melayu Baru
Kita boleh pergi ke isu sama ada ‘amok’ layak atau tidak sebagai ‘sindrom terikat budaya’ (kerana, anda tahu, AS agak ‘amok’ juga, tetapi dengan senjata api ), tetapi mungkin itu hujah untuk yang lain. hari. Satu perkara yang perlu diberi perhatian ialah ia secara umumnya dilihat sebagai kaedah tidak langsung membunuh diri yang disebabkan oleh kesusahan, yang mempunyai persamaan yang ketara dengan tembakan besar-besaran yang berlaku di AS.
Walau apa pun, cerita Utoh ini sekadar menyerlahkan lagi kepentingan kesihatan mental.
Walaupun syukur ‘amok’ hampir tidak wujud di Malaysia pada masa kini, peningkatan kadar bunuh diri boleh bermakna bahawa kesusahan sedang dimanifestasikan dalam bentuk itu. Oleh itu, bukanlah idea yang buruk untuk memeriksa orang yang anda sayangi, terutamanya semasa masa yang sukar ini.
BACA:
Pergh! Hebatnya! Hutang 1MDB tinggal baki RM9.7 billion dari RM43.8 billion