Bila pelabur Jepun pun cabut lari dari Malaysia

Bila pelabur Jepun pun cabut lari dari Malaysia

Setelah Kilang Jepun Panasonic, Sony..Kini kilang pengeluaran tayar, Silverstone Malaysia milik Toyo Tyres di kamunting Taiping Perak bakal ditutup.. Bayangkan dari kilang ini saja ada hampir seribu orang akan kehilangan kerja..dengan maksud lain, seribu keluarga bakal kehilangan punca pendapatan..itu belum masuk yang bergantung hidup dgn pekerja dan perniagaan hiliran kilang ini termasuk penoreh getah..

Kilang silverstone ini dibuka pada awal tahun 80’an..Ini bermakna kilang kilang Jepun ini hadir ketika Tun Mahathir mengubah lanskap ekonomi Negara kepada Negara perindustrian dengan dasar pandang ke timur.. kali ini hampir semua jenama besar ini bakal meninggalkan Negara.. Jadi Syarikat Jepun berebut datang melabur ke Malaysia..

Tidak cukup dengan Syarikat Korea, EU hata syarikat Jepun pun bakal tinggalkan Negara, Sebagai contoh Syarikat Panasonic yang ditutup adalah pembekal kepada komponen Solar syarikat terbesar Dunia Tesla.. nak kata syarikat ini kehilangan daya maju.. Tesla adalah jenama yang paling pantas berkembang.. dah pasti destinasi mereka seterusnya adalah Indonesia..sebab TESLA melabur ke Indonesia..

Sebelum ini pun.. Canon juga syarikat yang berpengkalan di Malaysia, Tetapi memindahkan operasi mereka ke Vietnam dan Thailand.. jadi apa yang tinggal ? lagi lama kerajaaan tebuk atap memerintah.. makin teruk Ekonomi Negara..

Bila PH jadi Kerajaan.. Bila kerajaan dapat kepercayaan, Jepun tawarkan bon atau pinjaman RM 10 Billion tunai tanpa syarat.. Bukan senang depa nak bagi pinjaman.. bukan macam Ahlong China, Pinjam ngan dia, kena buat projek ECRL dengan dia..kena pakai Kontraktor dia..Pinjam pun dengan Bank dia.. Duit tu apa jadi tak tau lah.. tu at awal awal tabur duit banyak tu..

Tapi cara PM tebuk atap Pak Maun mudah jer..Kalau rakyat hilang Kerja..Jangan risau, ada subsidi Upah.. ada BPN.. lepas tu keluar lah duit KWSP korang.. tak cukup RM 500 sebulan..ambik lagi RM 10 ribu.. bayangkan tak sampai setahun, Mereka akan kehilangan RM 16 ribu simpanan hari tua depa.. nilai 15 tahun lagi mungkin RM 25 ribu..

Bagi perniagaan, Usahawan yang tengah teruk..Terpaksa gulung tikar, Rugi akibat PKP pun jangan risau.. PKP pertama bagi GKP RM 3 ribu.. kali kedua RM 1 ribu… tak cukup ada BPN.. lantak korang lah.. apa nak jadi..macam mana nak bayar sewa atau pekerja.. Softloan..Pinjaman Mudah takda langsung..takda duit pinjam lah ahlong..

Jika Ekonomi kita muram..Orang hilang pendapatan dan pekerjaan.. Takpa.. Kita kalau nak ekonomi baik..Kena banyakkan Berbalanja..Jadi pi keluar duit KWSP.. hilang kerja ramai..Tapi kita bagi depa berbelanja banyak banyak.. macam Kaki Judi bawa keluar duit simpanan..main mesin Kuda dengan harapan akan kena Jackport atau menang cabutan Magnum Toto 22 kali setahun..

Begitu juga Covid-19.. dah gagal turunkan kes..Kes masih tinggi.. Takpa.. kita ada cara senang, Kita beli Vaksin banyak banyak.. pada dia 5 Bulan selesai 32 Juta orang dapat vaksin..dia boleh buat pilihanraya.. tak payah kawal, buat strategi landaikan jangkitan..

Kalau macam ni PM tebuk atap..Menteri berfikir..Hancur Negara.. Tapi inilah Kerajaan hat Mufti kata dapat Rahmat Tuhan.. aku tengok PM sejak awal lagi aku kata dah rupa watak Pak Maun.. depan Bini bawa Tasbih.. pakai Lebai nak dengan Syarahan kat Masjid kata dia..Kat Belakang berpakat dengan Abu kerja menari Twist kat Pesta Muda mudi..berbohong jer kerja dia..

Sumber :